Określenie poziomu znajomości języka obcego – w tym przypadku języka angielskiego – nie jest niczym trudnym. My sami jesteśmy w stanie to zrobić! W tym artykule powiemy Wam jak tego dokonać. Zapraszamy.
W wielu sytuacjach konieczne jest przedstawienie stopnia naszej znajomości języka angielskiego – z taką sytuacją spotkamy się przy składaniu CV lub resume, jeżeli ubiegamy się o pracę w państwie anglojęzycznym, ale również przy aplikacji na różnego rodzaju kursy, czy też na uczelnię. Jak prawidłowo określić poziom znajomości języka angielskiego w Skali Rady Europy (CEFR)? Dowiecie się o tym poniżej.
Skala Rady Europy to najczęściej używana skala do ocenienia poziomu znajomości językowej. Składa się ona z sześciu stopni: A1, A2, B1, B2, C1, C2. A1 to stopień najniższy, a C2 – najwyższy.
Skala ta jest stosowana przez różnego rodzaju instytucje, wydawnictwa, szkoły, uniwersytety – jest ona zdecydowanie najpopularniejsza ze wszystkich tego typu skal. Kluczem do prawidłowego określenia naszej znajomości języka jest uczciwe odpowiedzenie na pytanie, czy rzeczywiście znam to, co znajduje się w opisie poszczególnych stopni zaawansowania. Jeżeli rzetelnie dokonamy samooceny, jesteśmy w stanie sami sprawdzić, na jakim poziomie znajduje się nasz język angielski.
Dowiedzmy się zatem, na jakim poziomie opanowaliśmy język angielski!
Poziom A1 to najniższy ze wszystkich poziomów znajomości języka angielskiego. Na tym poziomie:
Na poziomie A1 znamy następujące zagadnienia gramatyczne:
Tworzenie podstawowej liczby mnogiej (poprzez dodanie -s)
Znajomość podstawowych czasowników modalnych
Jesteśmy w stanie napisać następujące prace:
Tutaj znajdziecie angielskie słownictwo na poziomie A1.
Poziom A2 to drugi stopień podstawowej znajomości języka angielskiego. Na tym poziomie:
Na poziomie A2 znamy następujące zagadnienia gramatyczne:
Czas Present Perfect Continuous
Różnice między czasem Past Simple i Past Continuous
Podstawowe czasy i struktury odnoszące się do przyszłości
Zerowy i pierwszy okres warunkowy
Jesteśmy w stanie napisać następujące prace:
Tutaj znajdziecie angielskie słownictwo na poziomie A2.
Poziom B1 to trzeci poziom znajomości języka angielskiego i pierwszy z dwóch stopni średniozaawansowanych. Na tym poziomie:
Na poziomie B1 znamy następujące zagadnienia gramatyczne:
Czasowniki frazowe – phrasal verbs
Czasowniki modalne – modal verbs
Jesteśmy w stanie napisać następujące prace:
Tutaj znajdziecie angielskie słownictwo na poziomie B1.
Poziom B2 to czwarty poziom znajomości języka angielskiego i drugi z dwóch stopnio średniozaawansowanych. Na tym poziomie:
Na poziomie B2 znamy następujące zagadnienia gramatyczne:
Mowa zależna – reported speech
Konstrukcja have something done
Question tags – pytania rozłączne
Zdania względne – relative clauses
Życzenia, pragnienia i żale – wish i if only
Przedimki – a, an, the, oraz przedimek zerowy
Jesteśmy w stanie napisać następujące prace:
Tutaj znajdziecie angielskie słownictwo na poziomie B2.
Poziom C1 to piąty, przedostatni stopień znajomości języka angielskiego. Na tym poziomie:
Na poziomie C1 znamy następujące zagadnienia gramatyczne:
Czas Future Perfect Continuous
Czasy przyszłe w przeszłości – Future in the Past
Jesteśmy w stanie napisać następujące prace:
Rozprawka za i przeciw – for and against essay
Tutaj znajdziecie angielskie słownictwo na poziomie C1.
Poziom C2 to najwyższy stopień znajomości języka angielskiego. Na tym poziomie:
Na poziomie C2 znamy następujące zagadnienia gramatyczne:
Wszystkie zasady interpunkcji, wraz z nazwami znaków interpunkcyjnych
Jesteśmy w stanie napisać następujące prace:
Tutaj znajdziecie angielskie słownictwo na poziomie C2.
Odwiedź także dział CERTYFIKATY. Dowiesz się w nim o egzaminach, dzięki którym zdobędziesz dokument potwierdzający poziom Twojej znajomości języka angielskiego.
W testach wyszedł mi poziom A2 a potrafię na spokojnie tematy z działu B2/C1. Jak?
Myślę, że nie można patrzeć na ten podział dosłownie. To jest orientacyjny podział, który stosuje się w większości szkół oraz w podręcznikach do angielskiego. Oczywiście niektórych umiejętności można nauczyć się wcześniej, a niektórych później. Bardziej bym patrzył na powyższe umiejętności, jak na listę zagadnień, które powinno się umieć na danym poziomie (u każdego proces nauki przebiega w inny sposób).
Jestem na poziomie średniozaawansowanym, ale już przerabiałem niektóre tematy które w tym podziale są na poziome C1. No może książka zachacza o b2, ale nie o c1 ;)
Mam wątpliwości co do tego podziału, CO NIE OZNACZA ŻE GO KRYTYKUJE !
Sam bez problemów komunikuje się w tym języku zarówno w piśmie jak i w mowie, z rzadka zdarza się że nie rozumiem całego zdania wypowiedzianego szybko bądź w skrócie - "slangu" co nie ma miejsca jeśli chodzi o poszczególne słowa czy określenia np sytuacji, wydarzenia, podsumowując - biegle używam języka angielskiego a według tej podziałki jestem na poziomie znajomości A1 jak i na poziomie C2. Jestem też przekonany że większość ma to samo odczucie ponieważ nie ma tak na prawdę różnicy między umiejętnością opisania czegoś w krótki sposób a napisaniem artykułu nie ma znaczenia na jaki temat.Uważam ponadto że skoro ktoś potrafi opisać czynności w czasie teraźniejszym to tym bardziej zrobi to w czasie przyszłym czy przeszłym wystarczy tylko żeby zobaczył czy usłyszał różnice w wymowie pisowni(mam na myśli ogół znaczenia słowa pisownia) a więc nie ma moim zdaniem podziałów od A1 do C2 czy w ogóle żadnych podziałów, albo mówimy biegle w tym języku albo nie albo potrafimy nazwać przedmioty czy czynności albo nie. Wymyślaniem takich podziałów i schematów dołujecie ludzi albo powiększacie ego co w wielu przypadkach jest groźniejsze od pierwszej opcji. Oczywiście NIE KRYTYKUJE NIKOGO I NICZEGO, serdecznie pozdrawiam rebe jojo
B1 - mówienie o godzinach? to powinno być w A1 :-/
Tak tylko nie da się tego dokładnie określić gdyż polskie nauczanie j obcych powoduje gramatykę na C1 a realne umiejętności zwykłej spontanicznej rozmowy na A1 w porywach A2. Może troszkę przesadzam ale niedużo.
Wreszcie się dowiedziałem jakie są poziomy i wymagania.
Bardzo dobrze wytłumaczone z fajnym podziałem na konkretne umiejętności. :)